lördag 13 juni 2015

Ärlighet och öppenhet

Rubriken anger två faktorer som är oerhört viktiga, inte minst i en BDSM-relation! Jag återkommer ofta till dessa både vad det gäller kommunikation och förhållandet i stort.

För mig innebär ärlighet och öppenhet att kunna berätta allt för min partner och att hålla fast vid det som båda vill i relationen, likaväl som att undvika det som båda INTE vill. I stort som i smått,,, alltid.

Ordspråket "det man inte vet har man inte ont av" är inte gångbart här, tycker i alla fall inte jag. För varje sak du gör, som din partner inte vet om och du inte kan berätta om, lägger du en sten på muren mellan er. Även om det aldrig kommer fram (fast ofta gör det ju det) skapar varje sån sak en ökad distans mellan er och förhindrar intimitet och närhet. För även om det är omedvetet, har du något att dölja drar du dig undan lite.
Så det du inte kan göra inför ögonen på din partner kan du inte göra alls, anser jag. Och det du inte kan säga till din partner blir fler stenar på muren. Det är det som är ärlighet och öppenhet i grunden för mig.

Inte enbart att SÄGA att det är viktigt att vara ärlig,,, utan att verkligen vara det åxå på alla plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar