måndag 30 mars 2015

BDSM enligt beh-aga - Kommunikation


Inom BDSM gäller det att prata, prata, prata! Det kan kännas fruktansvärt charmlöst att i början av en relation diskutera vem man är, vad man vill och vilka spärrar man har. Men tro mig, det underlättar massor!

Dels bygger det förtroende att lära känna varann så mycket som möjligt, dels förebygger man att missförstånd och problem uppstår genom att vara raka och ärliga mot varann.

Prata således med varann om längtan, önskningar, drömmar, tabun, rädslor och fobier! Själva snacket kan kännas hur oerotiskt och oromantiskt som helst, så ta det inte i anknytning till en session utan snacka först och ”lek” sen.

I en relation behöver man ha såna här pratstunder då och då. Kanske har något förändrats? Kan hända är man redo att flytta sina gränser efter en tid? Kanske är det nåt som man provat som inte kändes så bra som man trodde? Prata, men prata inte sönder! Det är skillnad på raka budskap och att älta.

Som undergiven kan man ibland uppleva det svårt att få fram sina önskemål och tankar. Man vill ogärna verka som en som ställer krav och toppar från botten. Men att inte berätta om sina funderingar är oärligt och ställer orimliga krav på den Dominanta. Det går utmärkt att berätta vad man vill på ett respektfullt sätt utifrån sina tankar utan att för den skull verka styrande eller skuldbelägga sin partner.

Här kan också den Dominante vara till hjälp genom att ställa raka frågor eller kanske införa en regel om att den undergivna skall skriva ner sina tankar eller berätta om dem. Kort sagt, skapa ett klimat som underlättar kommunikation!

Ett annat sätt för den som har svårt att kommunicera verbalt är att först formulera det man vill säga till sin partner i text. När du skrivit det du vill, skickar du detta som ett mail och när partnern läst mailet brukar det vara oerhört mycket lättare att prata om saken. För vissa är det mycket lättare att skriva än att prata och ett mail kan vara en öppning till sådant som behöver ventileras, men som annars aldrig skulle bli sagt.

Kommunikationslista
Med hjälp av den här listan kan ni kommunicera era känslor, tankar, farhågor och funderingar till varann. Vitsen är att både Dominant och undergiven skriver den och/eller utgår från den i kommunikationen. Det är inget man gör enbart i början av en relation utan listan behöver revideras många gånger allt eftersom ni och ert förhållande utvecklas!
Det här behöver jag:
Det här längtar jag efter:
Det här vill jag inte vara med om:
Det här förväntar jag mig:
Jag är känslig för:
Jag blir glad av:
Jag blir ledsen av:
Jag mår bra av:
Jag mår dåligt av:
Det här tänder jag på:
Det här är avtändande för mig:
Jag är rädd för/har fobier för:
De här situationerna, som jag själv upplevt eller hört från andra känns spännande och lockande för mig:
De här situationerna, som jag själv upplevt eller hört från andra känns negativa och inget jag vill uppleva:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar